8 okt. 2010

Rullrån


Jag tänkte överraska min mormor och morfar med lite rån när vi hälsar på i helgen, så  igår bakade jag rullrån för allra första gången! Det var ganska svårt att göra rånen, de första blev lite konstiga med efter en stund började jag få in snitsen :) Frasigt gott! Här kommer receptet, från min farmors receptbok:

Frasiga rullrån:
1 kopp smält smör
1 kopp vetemjöl
1 kopp potatismjöl
1 kopp strösocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk hjorthornssalt

Blanda ihop alla ingredienser. Värm ett rånjärn, häll i ca en matsked smet och grädda tills de börjar få färg, det går jättesnabbt! Ta rånet från järnet med en gaffel och rulla snabbt ihop det. Man kan rulla runt en speciell rånpinne, en rundstav eller något annat, själv använde jag en bordskniv! Det gick lättare att rulla runt något som var lite platt tyckte jag.

Njut rånen som de är, eller förgyll en efterrätt med dem!


1 kommentar:

  1. Åh, de ser ju jättegoda ut! Om de hinner ta slut innan jag hunnit smaka dem, så kanske jag får vara med och baka nya tillsammans med dig? Det verkar roligt! Superfint foto förresten!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill skriva en kommentar, det gillar jag!