15 okt. 2010

Mjuka rågsiktskakor



Efter att ha hört mycket dåligt om industribakat bröd, tänkte jag att jag skulle försöka baka ett av familjens favoritbröd, Polarbröds rågkakor. Gissade lite på receptet och hade i det jag tycker om. Resultatet hade inte många likheter med originalet, men gott blev det!

Mjuka rågsiktskakor

30 g jäst
6 dl kall mjölk 
50 g smält smör
1 tsk brödkryddor
2 msk brödsirap
1 tsk salt
10 dl rågsikt
3 dl vetemjöl special

Smula jästen i degblandarens bunke. Tillsätt mjölken och det smälta smöret, rör tills jästen löst sig. Tillsätt de torra ingredienserna och kör på låg hastighet i 3 minuter. Höj sedan till högsta hastigheten och kör i ytterligare 7 minuter. Från att ha varit ganska kladdig bör nu degen vara seg och spänstig, om den inte är det kan du köra den några minuter till. Låt degen jäsa i 1-2 timmar, tills den uppnått dubbel storlek. Stjälp upp på mjölat bakbord och dela i ca 36 delar ( dela exempelvis i fyra delar och sedan varje fjärdedel i åtta bitar). Runddriv bitarna  och kavla sedan ut dem till små brödkakor. Nagga dem och pensla eventuellt med lite mjölk för en fin yta, sedan; skjuts in i ugnen! De behöver inte jäsa innan, men det gör inget om de får vila en liten stund. Baka av i 275 grader i ca 5 minuter. 

Godast nybakta, så frys in de som inte går åt samma dag. Jättegoda med lite smör och ost på!

Kavla

 
 Nagga

Mmm...

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag bor i Kina där det är svårt att få tag på gott bröd. "Brödkryddor" kan jag inte heller få tag på, vet du vad som ingår i dem så jag kan köpa en och en ist?

    SvaraRadera
  2. Hej! Brödkryddor är kummin, fänkål och anis. Blandningen i lika delar passar gott till sirap som man ju ofta har i degen. Om du vill satsa på surdegs röd är enbart kummin att föredra. Lycka till!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill skriva en kommentar, det gillar jag!