22 sep. 2010

Bullbak!

Regnet öste ner hela eftermiddagen, så vad passade väl bättre än lite bakning tänkte jag. Jag bläddrade i några kokböcker för inspiration och bestämde mig för kanelbullar! 


Jag använder ett klassiskt recept, fast har ändrat lite här och där. Långjäsningen ger godare smak och bättre hållbarhet, ett ägg i degen och lite extra smör ger saftigare bullar och dessutom fin färg! Här kommer receptet på mina kanelbullar.

Ylvas kanelbullar:
50 gram färsk jäst (osötade degar - blå förpackning)
150 gram smält smör
4 dl kall mjölk
1 ägg
2 tsk malen kardemumma
1 tsk salt
1.5 dl socker
12-14 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke eller degblandare. Blanda det smälta smöret med mjölken, degvätskan ska vara ganska kall. Rör ut jästen med lite av degväskan, och tillsätt resten av vätskan när jästen löst sig. Blanda i ägg, kardemumma, salt och socker. Börja med att arbeta in ca 10 dl mjöl i degen. Tillsätt mer mjöl tills degen känns smidig och inte längre är kladdig. Tänk på att ju längre man arbetar degen, desto smidigare blir den, häll alltså inte i allt mjöl på en gång. Jäs under bakduk till dubbel storlek, ca 1-2 timmar. Baka ut degen till snäckor, knutar, längder eller den form du gillar. Jäs i 30-40 minuter. Pensla med äggblanding och strö på pärlsocker. Baka av små bullar i 250 grader i 8-10 minuter och större bröd i 200 grader i 20-30 minuter.

Vetelängder blir fina av att klippas och vikas.
Var generös med pärlsocker, och baka av ganska hårt. Brun och frasig utsida och en mjuk och saftig insida, så ska goda bullar smaka!

1 kommentar:

  1. Hej Ylva! Igår fick jag äntligen smaka dessa bullar du bakat, som jag så länge längtat efter! Efter en promenad upp på ett vackert jämtländskt fjäll i solen finns det nog inget mer underbart än en av Ylvas kanelbullar! De var så goda, fluffiga, saftiga och nu vill jag ha fler! Bara att börja baka då! (idag blev det surdegsbröd, men så snart frysen tillåter blir det bullbak!). Uppdatera bloggen oftare, jag vill ha fler recept! :) Jag vet nog att du bakade även igår... ;)

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill skriva en kommentar, det gillar jag!