17 nov. 2010

Sötsyrlig citronmousse

Igår fyllde min kompis år, och jag gjorde efterrätt till kalaset. Eftersom det alltid är mycket mat på kalas, och det dessutom skulle bli tårta efteråt, tänkte jag att något friskt och lätt skulle passa. Hittade ett recept på citronmousse som jag provade, och det blev hur gott som helst! Syrligt, sött, friskt, krämigt och lent, kan vara en av de bästa efterrätterna - ever!

Citronmousse
2 citroner
5 äggulor
1 dl strösocker
1/2 dl vatten
3 dl vispgrädde
Hallon, citronkola, choklad eller liknande till servering

Tvätta citronerna, riv skalet och pressa ur saften. Blanda äggulor, socker, vatten, citronsaft och citronskal i en bunke. Ställ bunken i en kastrull med kokande vatten. Vispa blandningen tills den tjocknar. Den får inte koka! Låt svalna. Vispa under tiden grädden fast. Rör ner en stor klick grädde i citronkrämen och vänd sedan ner resten av grädden. Lägg upp i portionsglas och ställ i kylskåp nån timme. Dekorera vid servering med hackad citronkola, hallon eller något annat gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill skriva en kommentar, det gillar jag!