15 jan. 2011

Krämig fiskgryta




Till middag igår gjorde jag en jättegod fiskgryta med pressad potatis till. Det var en maträtt som var en favorit hos oss för ett par år sedan, men som allting annat går ju maten i trender. I alla fall hos oss. Ibland lagar man en rätt jätteofta under ett par månader eller ett år, och sen så glömmer man helt bort den maträtten! Precis så var det med fiskgrytan, den hade vi inte lagat på flera år nu. Och så när jag satt och bläddrade i en receptpärm såg jag det fläckiga receptet, och bestämde mig för att laga grytan igen. Och tänk, det var precis lika god som förut! Så nu kommer den nog lagas ofta igen, i en period i alla fall :)

Vill ni också prova att göra den krämiga fiskgrytan, med soltorkade tomater och räkor i? I så fall kommer receptet här!

Krämig fiskggryta
4 dl creme fraiche
1 dl mjölk
3 msk hummerfond
3 msk chilisås/tomatpuré
1 tsk salt
12 st soltorkade tomater i strimlor
600 g fisk i tärningar (torsk, alaska pollock, lax osv.)
1 dl gräslök
200 g räkor

Koka upp såsen, dvs. allt utom tomat, fisk, gräslök och räkor, i en gryta. Tillsätt sedan soltorkade tomater i strimlor och den tärnade fisken. Låt puttra i ca 6-7 minuter. Lägg i gräslök och räkor och servera med pressad potatis.

Mums en kall vinterdag!

1 kommentar:

  1. Oh , vad det lät gott!!! ska jag göra till middag en dag snart.

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill skriva en kommentar, det gillar jag!