13 dec. 2010

Pepparkakshuset


Istappar hänger från taket, och lite nyfallen snö ligger på marken. Ett riktigt vinterlandskap!

Äntligen kommer pepparkakshuset upp på bild! Huset står såklart på hedersplatsen i vardagsrummet. Det luktar så gott när man gå förbi att man blir sugen på att äta upp det! Om man bara knaprar lite på baksidan av det, kanske det inte syns :)


Pepparkakshustips!

  • Garnera delarna innan du sätter ihop dem, annars kan de gå sönder.
  • Vindskivorna på taket täcker de skarvar och glipor som lätt blir när man bygger hus.
  • En kristyr gjord på äggvita, några droppar citronsaft och florsocker blir fast och smidig att garnera huset med.
  • Ett staket runt huset ramar in fint. Jag använde små salta kringlor som jag satte fast med kristyr på en lång pepparkaksrulle.
  • Några träd, djur eller andra figurer passar bra utanför huset.
  • Tunna remsor av tårtpapper blir fina gardiner.
  • Pudra florsocker över tak och tomt för känsla av nyfallen pudersnö.
Lycka till med baket!

1 kommentar:

  1. Woooooow! Supersnyggt pepparkakshus! Lite skillnad från mitt rangliga renoveringsprojekt! :) Bra tips! Mitt nästa blir nog bättre! (pappa har köpt ett färdigt som ska sättas ihop!). Jättebra tips också! Ett tips till dig bara: Göm pepparkakshuset innan jag kommer på besök, annars är det nog mer än "bara lite på baksidan" som fattas sen! :)

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill skriva en kommentar, det gillar jag!