4 jan. 2011

Enklare bröd




En av julklapparna jag fick var Martin Johanssons bok Enklare bröd. Jag har provbakat lite under jullovet och har redan fått ett favoritrecept! Inte mindre än tre gånger har jag bakat det här goda frukostbrödet den senaste veckan! Under mellandagarna hälsade jag på hos mina storasystrar i Umeå, och eftersom de inte är lika intresserade av g akning som mig, fanns där varken specialvetemjöl eller bakplåtspapper. Men genom att anpassa receptet lite gick det jättebra ändå!

Ett superenkelt bröd, som sköter sig själv! Bara att röra ihop på kvällen, jäsa under natten och sen grädda på morgonen. Stora lufthål och knaprig skorpa, ett perfekt bröd! Här kommer min variant av receptet:

Enkla nattjästa frukostbrödet
3 krm (3 g) färsk jäst
3 dl kallt vatten
6-7 dl vetemjöl (helst special), ev. ett par deciliter durumvete.
1 tsk salt

Rör ihop alla ingredienserna i en rymlig bunke, degen ska vara ganska kladdig. Täck bunken med plastfolie. Låt jäsa under natten, ca 8 timmar. Sätt ugnen på 275 grader när du vaknar på morgonen. Mjöla bakbordet och skrapa försiktigt ut degen. Försök att inte trycka sönder alla luftbubblor som bildas. Vik ihop degen, så den spänns lite. Dela degen och lägg bitarna på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Låt jäsa under tiden ugnen blir varm. Passa på att ta morgonduschen eller duka fram goda pålägg och en kanna te på bordet. Grädda i 10-15 minuter, ta fram och njut!

Så enkelt att göra lyxfrukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill skriva en kommentar, det gillar jag!